Sprężyny używa się w budowie maszyn, najczęściej jako łączniki w połączeniach sprężystych. Poza łączeniem spełniają jeszcze parę szczególnie funkcji, jak łagodzenie nacisków (amortyzacja), mierzenie sił i momentów czy akumulowanie energii. Produkcja sprężyn to szereg formalnych etapów tworzenia, które gwarantują im trwałość czy odporność na rdzewienie.

sprężyna

Autor: Thomas Quine
Źródło: http://www.flickr.com
Jak na różnorodność sprężyn, mamy w tej materii wybór, z głównym kryterium, czyli przyjmowanym obciążeniem. Zgodnie z nim sprężyny dzielimy na ściskane, rozciągane, zginane i skręcane. Wszystkie charakteryzują się własnymi dla swojej kategorii parametrami sztywności, rozciągnięcia, procentowo wyrażonym stosunkiem obciążenia do odkształcenia – sprawdź również: sprężyny.
Typowo charakterystyczna jest sprężyna śrubowa, kojarzona wizualnie z formy linii śrubowej. W zależności od zastosowania może rozciągać, ściskać lub skręcać. Sprężyny płaskie wykorzystywane są w zegarkach i odróżniają się od poprzednich płaskim, liniowym wykonaniem. Mają swoje zastosowanie jako styki w przekaźnikach, używane są także w zegarkach, obok sprężyn spiralnych. W tych przypadkach nie mają wiele wspólnego z ogólnie identyfikowaną sprężyną, przypominają kawałek stali, blachy lub prostego pręta.
Sprężyny spiralne, produkowane są z cienkiej taśmy, w trakcie działań na nie wywołują naprężenia zginające. Jeśli chodzi o zegarki służą jako napęd osi, a w przypadku awarii są elementem naprawy w ręku zegarmistrza.
Sprężyny pierścieniowe zbudowane są z dwóch warstw – pierścieni zewnętrznych oraz wewnętrznych. Są to sztywne konstrukcje, które wytrzymują bez usterki naprawdę spore obciążenia. Nawet wtedy pozostają niewielkie odkształcenia. Dlatego też z powodzeniem stosuje się je w zderzakach przednich aut. To skutek dużego tarcia między pierścieniami, co powoduje automatyczne rozpraszanie energii z zewnątrz.

Konstrukcja metalowa ze sprężyną

Autor: taymtaym
Źródło: http://www.flickr.com
Zostając przy samochodach, a konkretniej w układzie rozrządu – dysponuje on własnymi, unikatowymi sprężynami zaworowymi. Odpowiadają one za zamykanie i utrzymywanie go w stanie zamkniętym. Wymaga się od nich trwałości, gdyż poddaje się je dużym temperaturom i obciążeniom siłowym. Stąd też na sprężyny zaworowe stosuje się materiał najwyższej klasy, a wcześniej poddaje się sprężyny kulkowaniu.