Wyłączniki silnikowe to łączniki do chronienia, łączenia, co więcej rozdzielania obwodów prądowych obciążeniem. Są one bardzo niezbędne, bo chronią silniki przed zniszczeniem w następstwie zblokowanego rozruchu, przeciążenia zwarcia czy braku pojedynczej fazy w sieciach trójfazowych. Co jeszcze posiadają i do czego służą?

Są zaopatrzone w termiczny wyzwalacz do do zapewnienia ochrony uzwojenia silnika, czyli tak zwane zabezpieczenie przeciążeniowe i wyzwalacz elektromagnetyczny, tak zwane zabezpieczenie zwarciowe. Samoczynne wyłączniki silnikowe z bimetalowymi wyzwalaczami zwłocznymi, jakie uzależnione są od zasilania i tworzą bardzo pewne technologiczne rozwiązanie zabezpieczenia silników. Elementy wyzwalające są niezwykle czułe i działają na zanik fazy, są równocześnie złożone temperaturowo.

Silniki i przewody wodzące są zupełnie chronione przy pomocy elementów wyzwalających zwarciowych zaprogramowanych na stałe parametry. Zagwarantowany jest też zapłon silników w każdym rodzaju pracy.

Wrażliwe na znikanie fazy są wspaniałe do ochraniania silników. Żeby uchronić silnik przełączniki silnika powinno się postawić na prąd znamionowy silnika. Bardzo istotną sprawą przy wyborze wyłączników silnika jest kontrola wrażliwości na zanik fazy i prąd zwarciowy, po jakim aparat jest nadal sprawny. Używane wyłączników silnikowych to jednak inne zalety. Dzięki temu można chronić nie tylko silnik, ale także stycznik przedstawiony na . Dzięki znacznej odporności na zwarcia nie musimy jeszcze intensywniej chronić różnych torów napędowych. Dlatego również musimy nie zapominać o pozostawianiu wyłączników silnikowych przed stycznikiem.

W systemach, gdzie używana jest praca wielosilnikowa falownika zalecane jest stosowanie wyłączników silnika do ochrony konkretnych silników. Możemy w tego typu sytuacji użyć styki dodatkowe, które przekazują informację system sterowania o wyzwoleniu zabezpieczenia, a co za tym idzie właściwą reakcję na pojawianie się błędu. Mnóstwo firm ma w swojej ofercie napędy (kliknij tu), które posiadają wyłącznik silnikowy złączony ze stycznikiem. Taki więc element zwany jest rozrusznikiem silnikowym. To wszystko powoduje, że taki system wydajniej funkcjonuje i jest bardziej zabezpieczony.