Suwnicą nazywamy pracującą w ruchu przerywanym dźwignica. Wyposażono ją w mechanizm opuszczania i podnoszenia. Jest to dźwignica lub wciągnik. Tego typu dźwignica jest asygnowana do przewożenia surowców i ludzi również w poziomie, jak i w pionie.
Oczywiście odbywa się to jedynie w przestrzeni ograniczonej długością toru jazdy albo wysokości opuszczania, podnoszenia i szerokością samego mostu.

sklep

Autor: takomabibelot
Źródło: http://www.flickr.com
Na dźwignicy muszą być usytuowane zdefiniowane napisy. Powinny być one umieszczone m.in. na moście, na którym jest informacja o udźwigu, grupie natężenia pracy, a także numer rejestracyjny UDT. Oznaczenia są też na zbloczu hakowym. Ma to być informacja o udźwigu. Składnikami wyposażenia mechanicznego suwnicy jest m.in. tor jazdy, cztery odboje, 2 szt. krzywek, czołownice (stalowa konstrukcja). Powinien w tamtym miejscu być także mechanizm jazdy dźwignicy, koła z poliuretanu jezdne, koło pędne, czy też wyłączniki krańcowe suwnicowe. Do innych składników automatycznych należą szczoteczki miedziane, zabezpieczenie przeciwwiatrowe, most, czyli dwuteownik jedno lub dwu belkowy, tor jezdny wózka, odboje, jednostka napędowa, przekładnia zębata, mechanizmy opuszczania, korpus oraz silnik napędowy.
suwnica

Źródło: sxc.hu
Do najważniejszych konstrukcji suwnic należą suwnice natorowe, dźwignice zawieszane i bramowe. Dźwignice pomostowe są zazwyczaj instalowane po wewnętrznej stronie hal przemysłowych. Taka dźwignica składa się z pomostu kratownicowego toczącego się po zainstalowanych w górnej części hali prowadnicach. Po pomoście przesuwany jest ciągnik. Bardziej znaczące suwnice pomostowe są zaopatrzone w kabiny operatora.

Małe mogłyby być sterowane zdalnie lub przewodowo. Taka dźwignica posiada zwykle kilka napędów ruchu ciągnika oraz podnoszenia zawiesia. Dźwignica bramowa zazwyczaj jest instalowana na składowiskach zewnętrznych albo pochylniach stoczniowych.