Wysokie wieżowce, wiadukty, lub zapory to wielotonowe konstrukcje, które muszą dźwigać ogromny ciężar, a do tego być odporne na działanie różnorodnych czynników. Od prawidłowości ich zaprojektowania i wykonania zależne jest zdrowie i życie ludzi.

Większość nowoczesnych obiektów buduje się z żelbetu. Pod tą nazwą kryją się części budowlane, złożone z betonu oraz wkładu ze stali. Budowa z wykorzystaniem tego materiału z pozoru może się wydawać prostą kwestią. Prawda jest jednak taka, że projektowanie konstrukcji żelbetowych to proces niezwykle wielotorowy i trudny.

Betonowa fasada schodów

Autor: kurzkarl74
Źródło: http://www.flickr.com

Dla profesjonalnej realizacji zamierzenia budowlanego konieczna jest ogromna wiedza i doświadczenie oraz zmysł . Cały projekt obejmuje dwa duże działy: przygotowawczy wzór oraz jego inspekcję i wprowadzenie niezbędnych przeróbek. Stal korzystnie wpływa na rozciąganie elementu, beton z kolei – na jego ściskanie. Dobrze zaprojektowana schematyzacja z żelbetu bierze pod uwagę atrybuty obu surowców i dobiera najtrafniejsze rozwiązania.

Twórca projektu wykonuje obliczenia projektowe, na podstawie których wylicza, ile stali zbrojeniowej trzeba będzie zastosować przy danej budowli oraz w jaki sposób rozmieszczone mają być stalowe elementy.

Projektowanie konstrukcji żelbetowych ( na kmtce.com/oferta) rozpocząć należy od wyboru sposobu wsparcia i obciążenia konstrukcji. Można zdecydować się na słupy, płyty, belki, albo zaprojektować schemat zróżnicowany. Żeby wyznaczyć odpowiednie wyróżniki stali i betonu dla powstałego schematu, trzeba zrealizować badanie wszystkich możliwych obciążeń. To proces trudny i wymagający czasu, który wydłuża się, jeśli projekt jest bardziej wymyślny.

Drugi etap projektowania polega na analizie kryteriów konstrukcyjnych oraz uwarunkowań użytkowych budowli. Trzeba określić, w jaki sposób konstrukcja będzie reagować, gdy zostanie poddana rzeczywistej eksploatacji. W tym momencie można wprowadzić nie tylko poprawki, gwarantujące większą stabilność obiektu.

Jeżeli okaże się, że ilość oszacowanych materiałów przewyższa realne potrzeby, można jeszcze zmienić model, umożliwiając optymalizację ilości materiałów i redukcję kosztów. To konieczne, żeby projektant posiadał swoiste wyczucie, umożliwiające mu zdroworozsądkowe balansowanie pomiędzy bezpieczną realizacją a opłacalnością inwestycji.