Wiele aut jest tak naprawdę przygotowana do korzystania z więcej niż pojedynczego rozmiaru ogumienia opon. W praktyce w części przypadków możliwych do zastosowania opcji jest znacznie więcej, co nie znaczy, że przy wyborze ogumiania może zachodzić dowolność i że każda zmiana korzystnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo.

Opony samochodowe

Autor: Automobile Italia
Źródło: http://www.flickr.com
Czasami może się wydawać, że pragnienie zmiany wielkości opon podyktowana jest małą dostępnością lub przerażającą ceną opon w nietuzinkowym rozmiarze. () Takie zmiany (trzeba je jednak omówić z ekspertem) sprawiają bez wątpienia znaczniejsze lub mniej znaczne zmiany umiejętności samochodu.

znaczniejszy profil opony może wiązać się z poprawą komfortu, ale niewielką stabilnością samochodu na szybko przejeżdżanych zakrętach; węższe opony mogą powodować trochę znaczniejszą drogę hamowania, ale np. przyjemniejsze prowadzenie auta w koleinach w czasie deszczu.

Wybierając opony, należy pamiętać o tak zwanych indeksach nośności i prędkości. Jeżeli opona jest opisana 195/65 R15 91H, to: „195” ma określać szerokość opony w milimetrach, „65” to profil opony, „15” to średnica osadzenia, „91” to indeks nośności, a „H” to indeks prędkości. Indeksy nośności i prędkości są ze sobą powiązane: indeks nośności określa największe obciążenie opony (w tym przypadku 615 kg) przy prędkości pokazanej indeksem prędkości (w naszym przypadku H = 210 km/h). Z kolei indeks prędkości określa największą dopuszczalną prędkość jazdy przy obciążeniu pokazywanym przez indeks nośności. Nowe opony

Zestawienie tych dwóch wskaźników to nic więcej jak wyznaczenie wytrzymałości opony na przeciążenia które wynikają z obciążenia i prędkości jazdy. Każdy producent samochodu określa minimalne wymagania w tej sprawie, więc należy się ich trzymać.

Z pewnością nie warto nabywać opon z indeksem prędkości „V” (do 240 km/h), jeżeli nasz samochód wymaga opon o indeksie prędkości „T” (do 190 km/h). Opony o wysokim indeksie prędkości są bardziej wrażliwe na działanie niskich temperatur, mogą być też nieco sztywniejsze od opon o niskim indeksie. W sumie, najlepiej, jeżeli nabywając opony, dobieramy jeden z rozmiarów polecanych przez producenta samochodu. Wszelkie odstępstwa, choć często możliwe, mogą mieć wpływ na zachowywanie się samochodu. Wymieniając rozmiar opon, robimy to na własną odpowiedzialność.